Kalle L. Jensen
Bønne & Land: 100% Arabica fra Rwandan.
Købt i: Østerlandsk Thehus ved Nørreport st.
Pris: 95kr.-/250g. Kilopris: 380kr.-
Ristningsgrad: Mellem.

Dyr Gourmet Kaffe:
I dette review kaster jeg mig over den dyre Bufcafe fra Østerlandsk Thehus (Tak Mussi) - den dyreste kaffe, jeg har reviewet på Revieweren. Er den så virkelig så mange kroner værd?

Duft efter brygning
Rund kaffeduft, ganske enkelt. Intet specielt at fremhæve. Intet specielt at kritisere. Meget neutral. Ikke en kaffe, man kan dufte i hele huset, når den brygges (desværre). Jeg savner duften af nybrygget kaffe, når kaffen er nybrygget.

Smagsindtryk
Jeg notér mig, at der er en meget lav syrlighed i kaffen. Den er virkelig ikke speciel, derimod træder der en sødelig citrussmag frem i eftersmagen, der runder kaffen godt af. Bitterheden i kaffen harmonerer ekstremt godt med syrligheden. Der er ikke nogen voldtægt af smagsløgene, der er bare en liflig bitterlig smag, man ikke får for meget af. Kroppen er lidt tynd, når den brygges via filterkande. Ved espresso er det en lidt anden oplevelse, hvor kroppen, meget naturligt, er en del creamet. Via filterbrygningen er den egentlig lidt vandet, hvilket jeg personligt ikke synes om til sådan en kaffe her. I øvrigt får man en tør smag i munden af den. Den må godt være i den tykke ende. Man kan sagtens bruge 7-8g kaffe pr. kop, hvis man vil have en kraftig kaffesmag, for det er en ret mild kaffe - og eftersom det er en kaffe af høj kvalitet, smager den stadig godt, selvom den er kraftigere. Der er ingen skarphed i smagen heller, hvilket igen signalerer bønner af god kvalitet. Smagsnoter er: Liflig chokolade, vil sige en 80% chokolade-smag. På pakken skriver de selv "kirsebær", men jeg har godt nok svært ved at smage hvor de får kirsebærnoten fra.

Kold kaffe testen
Kaffen er faktisk ikke specielt god som kold, hvilket undrer mig gevaldigt. Man får en virkelig tør smag i munden, som når man f.eks. spiser slåen. Ikke godkendt.

Espresso & Latte-testen
Kaffen smager meget bedre som espresso/tryk-brygning. I øvrigt får man en habil gang Latte, hvis man bruger denne kaffe - dog igen, meget vandet.

Konklusion
Det er en udmærket kaffe, men det er nemt at finde en kaffe, der smager mindst lige så godt til måske endda halv pris. Det er uden tvivl en kaffe af høj kvalitet, men en kæmpemæssig gourmet-oplevelse er det ikke. Grunden: Muligvis den måde Østerlandsk Thehus behandler deres kaffer på (Læs næste blogpost). Prisen taget i betragtning, kan jeg ikke give den en særlig god karakter, selvom det er en udmærket kaffe.

5/10
0 Responses

Post a Comment