Kalle L. Jensen

Pris:36kr.-/200gram. Kilopris:; 180kr.-
Bønne & land: 100% Arabica fra mange kaffelande.
Købt i: Starbucks.
Ristningsgrad: French Roast (Ekstra mørk)

Dette er den 2. Starbucks kaffe jeg reviewer - Starbucks Organic Ethiopoa Yirgacheffe smagte godt, men hvad med denne kaffe fra verdens største caféfirma?

Duft efter brygning: Dufter faktisk decideret dårlig - sure sokker, gammel kaffe. Den har den der skarpe karakteristiske duft, en gammel kaffe har. Dufter syrlig/skarp af frisk træ og grannåle. Langt bagved ligger der en lille chokolade-note. Ikke god overhovedet.

Smagsindtryk: Når kaffen kommer ind i munden, smages tydeligt det man kan læse på pakken: "Extra Bold", altså ekstra mørkristet. Det er virkelig en ristningsgrad man enten hader eller elsker. Den har en ekstrem lav syrlighedsgrad, men en ekstrem høj bitterhedsgrad. Virkelig en klassisk espresso-kaffe, der vil give dig et kaffekick - eller bare vil smage dejlig med en masse skummet mælk. Jeg er dog ikke i besiddelse af en rigtig espressomaskine, men bruger Senseokaffesystemet, så kan ikke sige, hvordan en espresso smager, men jeg kan forestille mig, at den vil smage godt med denne kaffe. Kroppen er helt igennem iorden - den er fyldig, og du kommer ikke i nærheden af "tynd kaffe" i denne. Der er kraftige smagsnoter af hassel- og valnødder samt kastanjer. Jeg skrev, at der var en skarp duft af gammel kaffe. Heldigvis er duften ikke i selve smagen - kaffen smager ikke gammel på nogen måder, og den har ikke nogen skarp smag. I alt fald ikke ved 7gram kaffe til ca. 180mL. Jeg bryder mig dog personligt ikke om smagen af denne kaffe au' natural. Men brug 10-12gram kaffe i Senseokaffesystemet (eller 10-12 gram kaffe i en espressomaskine), og fyld op med steamed milk! Dét kan Barasso ikke gøre bedre - og så har du lige sparet ca. 40kr.-. ;)

Konklusion: Starbucks er en OK kaffe-rister. Jeg blev ikke vildt overrasket. Det kan nok hænge sammen med, at jeg havde tårnhøje forventinger til disse kaffer, grundet den massive hype af Starbucks. Så må det jo også være noget vildt storartet. Jeg er lidt ærgerlig over, at jeg ikke har mulighed for at smage deres medium roasts - så kunne jeg bedre give et billed af kvaliteten. Men baseret på disse to mørkristet kaffer, må jeg sige, at de smager godt, men kan sagtens overgåes af traditionelle danske kafferistere herhjemme såsom Peter Larsen kaffer eller de små mini-ristere "Just Coffee" f.eks. Så der er altså ingen grund til at valfarte til Kastrup eller England for den sags skyld, bare for at købe Starbucks kaffe. Denne kaffe duftede dårlig, men smagte ok. Det er, igen, en espressokaffe til steamed milk og ikke til at drikke som normal kaffe efter mine egne smagsløg.

Karakter: 6,5/10.

I de næste reviews, vil jeg gå i dybden med billig kaffe. Kaffe bliver dyrere og dyrere, så derfor søger vi billigere kaffe. Alle de kaffer, jeg efterhånden har reviewet her, har måske været lidt over budgettet for en normal familie. Jeg vil fra nu af gå på jagt efter den skjulte perle - og sammenligne den allerbilligeste kaffe fra de største butikskæder i Danmark. Stay Tuned. ;-)
0 Responses

Post a Comment