Kalle L. Jensen
Pris: 22kr.-/125g. Kilopris: 175,60kr.-
Bønne & Land: Land ukendt. 100% Arabica.
Ristningsgrad: Dobbelt ristning (Mørkere end mørk ristning - "French Roast")

Duft efter brygning: Dufter virkelig bitter - man kan virkelig dufte, at den er mørkristet! Ikke sur, som mit andet review! Dufter faktisk lidt af espresso på en eller anden måde.

Smagsnoter: Kaffen har en utrolig god harmonik mellem det bitre og det lidt mere syrlige. Kroppen er helt i orden, da kaffen ligesom "fylder" noget i munden, og smager faktisk ret godt. Der er nogen græsnoter der kommer til udtryk, og faktisk også en god bærsmag med en overvejende smag af nødder. Kaffen er speciel god til kaffedrinks såsom Caffe Latte, netop grundet den høje ristningsgrad. Brug f.eks. espresso-pudeholderen med disse puder, så får du en portion kaffe, der lige er til at blande op med skummet mælk og du får, hvis du er god til at finde mellemtingen mellem kaffe og mælken, en Caffe Latte der måler sig med dem, du kan lave på en rigtig espressomaskine og på Caféer. Man kan godt sammenligne Cafe Noir lidt med Dark Roast. Cafe Noir er dog mere bitter, men det er ikke en skidt ting. Det er jo smag og behag. Men skulle jeg vælge, ville jeg vælge Dark Roast til at drikke som den er - og Cafe Noir til at drikke som Caffe Latte, Cappuchino eller simpelthen bare med en lille sjat mælk.

Karakter: 7/10.

Lille Note fra reviewer: JA, der kan man bare se! Hvis du havde læst reviewet inden jeg ændrede det, så du, at jeg først gav denne kaffe karakteren 3/10! Jeg overfusede den - og gav den endda associationer med sure sokker! Men jeg gav mig i krig med re-review - og det var en helt anden kaffe jeg fik i munden. Dette siger meget om kaffe. Kaffe er ikke en ting - det er en råvare, som vokser i naturen og ikke under kontrolleret mekaniske forhold. Derfor er der egentlig aldrig 2 poser kaffer, der er helt ens. Den ene pose kaffe kan f.eks. være lidt ældre end den anden pose kaffe - og dette giver kontant afregning i smagen! Derfor er det virkelig svært at være en ærlig reviewer, når man skal reviewe kaffe. Dog er der fundementale smagsnoter i de forskellige mærker af kaffe, der går igen fra pose til pose, selvom den ene pose er lidt ældre end den anden. Men når vi ser på årsbasis - ja, så kan der være enorme smagsforskelle grundet vores forunderlige natur. Der kan være mere regn i de egne, hvor kaffeplantagerne er - eller måske mere tørke, der ændrer smagen totalt. Det er også derfor, vi tit ser gourmet-risterier give forskellige navne og poser hvert år til deres kaffer, for netop ikke at komme i den situation hvor kaffekendere siger: "Hey! Sådan smagte den sguda ikke sidste gang jeg smagte den!". Men igen vil der være fundementale smags-kendingstræk afhængig af bønnesort og lokation. Den pude jeg brugte til mit review, må åbenbart have været af virkelig dårlig kvalitet. Det smagte af gammel kaffe - og det kan sagtens være, at der har været gammel kaffe i lige den pude. Når vi snakker Senseo og Nespresso, kan kaffen, der er brugt i puderne og kapslerne, være fra forskellige høstninger - eller måske endda fra forskellige steder i verden. Der står nemlig ikke på pakken, hvor kaffen kommer fra - og så er der altså smagsforskelle.

- Revieweren.
0 Responses

Post a Comment