Kalle L. Jensen
Pris: 25kr.-/250gram. Kilopris: 100kr.-
Bønne & Land: 100% Arabica fra Indonesien.
Købt i: Superbest, men forhandles af mange dagligvarerforretninger.
Ristningsgrad: Lys/mellem.
Duft efter brygning: Duft af syrlige frugter - god kaffeduft.

Smagsnoter: Kaffen har en utrolig venlig velkomst i munden - ingen markant syrlighed, ingen markant bitterhed. Det eneste, der egentlig kan sættes en decideret finger på, kommer vi tilbage til. Men lad os vende tilbage til syrligheden! Syrligheden - ja, den er utrolig lav. Den er der hele vejen igennem smagen, men ret diskret. Bitterheden er det samme - igen nærmest ikke-tilstedeværende. Kaffen mangler en ordentlig krop - den smager simpelthen af for lidt, efter min egen smag. Dette kan hænge sammen med den lyse ristning af bønnerne og andre faktorer såsom bønnerne har været udsat for for meget ilt - eller ganske enkelt er for gamle. Så kommer jeg tilbage til dét specielle ved denne kaffe, man kan sætte en finger på - det er: Aromaen! Hvem smed lige jord ind i min mund? Aromaen er som at få en håndfuld jord ind i munden. Man bliver helt tør i munden. Samme fornemmelse, som hvis man spiser slåen. Jeg er ikke kaffekender nok til at vide, hvad dette skyldes, men det er ikke en god oplevelse overhovedet. Nu tænker du måske: "Jamen, hey, jeg forstår ikke, du lægger op til en dårlig karakter af denne kaffe - jeg har set indpakningen og bønnerne, det ligner gourmet kaffe!".. Ja, Christgau sælger sig selv via sin indpakning - og jeg synes selv det er en dejlig indpakning. Men som vin, er det jo ikke flasken man smager på, men indholdet. Eller sagt på en anden måde: Det er det indre - ikke det ydre - der tæller. ;-) . Christgau er sådan set BKI-kaffe. Det er BKI der gemmer sig bag Christgau mærket, og så kan man jo diskutere, om BKI er kvalitetskaffe. Eftersom der intet review er af BKI-kaffe på Revieweren, vil jeg ikke give mig i krig med, om BKI er skod kaffe eller skjult gourmetnydelse. Det vil komme på et andet tidspunkt.

Smagsnoter du kan forvente er altså: Jordagtige toner - slåen, lidt under-toner af syrlige frugter såsom lime.
Konklusionen er: Christgau Ægte Java overrasker ikke. Som en lille side-note, var min familie virkelig forventningsfulde til denne kaffe, da vi bryggede den første kande på kaffemaskinen. Vi puttede 5 kaffemål (1 kaffemål = 7gram) til 10 kopper, hvilket plejer, at være nok når vi laver andet kaffe. Men ud af det kom en tynd, dårlig kaffe! Vi måtte hælde det hele ud, og følge anbefalingen og bruge 10 kaffemål til 10 kopper kaffe. Igen kom der en meget mild kaffe ud med fraværende smag. Anbefaler kaffen til folk, der ikke bryder sig om kaffesmagen - eller til folk, der vil have en ualmindelig mild kaffe om morgenen.
Karakteren er og bliver ikke over 5/10 grundet manglende smag i bønnerne.
 
-Reviweren.
Labels: , edit post
0 Responses

Post a Comment