Kalle L. Jensen
En Kop Nydelse
Pris: 23kr.-/125g. (18 kopper: Pris pr. kop: 1,2kr.-) Kilopris: 184kr.-

Bønne & Land: 90% Arabica 10% Robusta. Land ikke oplyst.

Ristningsgrad: Mørk.

Duft efter brygning: Lidt græs-aner blandet med mælkenoter. Dufter meget speciel - ikke som traditionel kaffe.

Smagsnoter: Det er tydeligt at smage, at denne kaffe er mørkristet - men alligevel synes jeg faktisk, at Mountain Breeze smagte mere mørkristet end denne egentlig gør. Smagen er meget interessant - det er en kaffe, jeg aldrig i mit liv har smagt før, og det bedste ved det er, at den smager overhovedet ikke dårlig. Lige når man får kaffen ind i munden, smager man denne her karakteristiske smag af mørkristningen - den mørke lidt bitre smag, men på ingen måder for meget, som Brazil Blend! Bagefter kommer der et pust af espresso/mocca aner, der blidt masserer tungen. Her i mellemsmagen, smager man tydligt den mørke bønne, der kommer til udtryk som en kort bitterhed. Kaffen er utrolig intens, og meget mørk i glasset. En utrolig flot kaffe. Jeg har svært ved at sætte egentlige smagsnoter på denne kaffe. Det kan bare være lige denne dag, jeg har svært ved at finde noter, men den er altså virkelig en kaffe for sig. Selvom Dark Roast er mørkristet, har risteren formået at finde midtpunktet, hvor kaffen både er "smooth" og har en smule sødelige aner, samtidig med at være mørk, kraftig og intens ved at finde en unik blanding af de to kaffebønner: Arabica & Robusta og riste dem perfekt. Eftersmagen er lang og god. Helt sikkert en kvalitetskaffe - nu har jeg kun smagt 2 ud af en masse Senseo-kaffer, og jeg er sikker på de efterfølgende kaffer får kamp til stregen af Dark Roast. Indtil videre, min yndlings Senseo-kaffe.

All-Round
Så lad os opsummere: Jeg er utroligt overrasket over Dark Roast. Jeg snakkede tidligere i forrige review om, at nogen måske foretrækker at bruge 2 kaffepuder til 1 kop kaffe. Men med Dark Roast er det slet ikke nødvendigt. Kaffen er stærk, og hvis du vil bruge 2 kaffepuder, så er du seriøs kaffedrikker (og koffein-junkie). Så er det pludseligt en stor kop espresso. Kaffen er all-round kaffen: Den er god til mælk (Cappuchino etc.) - men måske endnu bedre som sort, da den dejlige smag nærmest skal nydes uforbeholdent. Duften er jeg derimod ikke så vild med - men stadigvæk interessant. Pris/Kvalitet er stadig høj, men nu måler kaffen sig med luksus nykværnet kaffe hos f.eks. Barasso - så er det pludseligt ikke dyrt længere. I øvrigt får du mere kaffe for pengene (målt i kilopris) end Mountain Breeze.
Karakter: 9/10. Revieweren Anbefalelsesværdig!
0 Responses

Post a Comment