Kalle L. Jensen
Latin-bønner....

Pris: 59kr.-/250g Kilopris: 236kr.-
Bønne & Land: 100% Arabica af typen "Bourbon".
Købt i: Norge hos deres franchise-kæde: "Kaffebrenneriet", men du kan helt sikkert finde lignende kaffe i Danmark i kaffeshops - gå efter Bourbon kaffe fra El Salvador.
Ristningsgrad: Smager Lys/mellemristet.
Duft efter brygning: Syrlige frugter/bær, bitter mørk chokolade, kanel, stjerneanis.

Smagsnoter: Kaffen har en meget lav bitterhed i selve smagen - men samtidig en lav sødmegrad. Der er tydelige smagsnoter af i sær mandariner og stjerneanis - og smagen af stjerneanis hænger i munden langt tid efter (når jeg siger stjeneanis mener jeg syrlig lakrids). Kaffen har en markant høj syrlighed, der giver denne her smag af tropisk frugt i sær i eftersmagen - men jeg får et meget stort indtryk af mandariner - og egentlig samme noter, som efter du har spist en mandarin. Altså eftersmagen af selve mandarinen, samme syrlighed - men ikke sødmen! Kaffen er utrolig speciel - det er en unik kaffe, efter hvad jeg kan smage, baseret på smag. Duften er rigtig god, dufter af ægte god kaffe, der virkelig er passet på - for der er ingen bismag. Når jeg får kaffen i munden, får jeg et indtryk af en afbalanceret kaffe - men med den her markante syrlighed i eftersmagen - og et strejf af lakrids/stjerneanis i eftersmagen. Jeg får også meget små, meget hurtigt forbigående, smagsnoter af karamel. Kaffen er ret speciel, og jeg tror ikke, uden at være helt sikker, at alle kan lide kaffen. For den smager ikke af hverdagskaffe, men speciel. Jeg vil ikke anbefale kaffen om morgenen, grundet den her markante syrlighed - men den er god til middag eller eftermiddag.

Welcome to the jungle...
Kaffen kommer fra El Salvador, der ligger i mellemamerika tæt på Mexico. Stedet hvor bønnerne er høstet, i Las Crusces, ligger tæt på vulkanen Santa Ana i 1400 meters højde. Den vulkaniske jord er fyldt med næring, der giver et godt klima for kaffetræerne. Kaffeplantagen er økologisk - ingen brug af sprøjtemidler, og plantagen har fået kaldenavnet "Bourbon Jungle", for hvis du blev sendt ned til plantagen for at hente nogen kaffebær, ville du stå som et spørgsmålstegn. Plantagen ligner nemlig en jungle til forveksling, da kaffetræerne vokser helt frit og uhæmmet - nogen er op til 7 meter høje! Kaffebønnerne er af typen "Bourbon", der anses for at være en høj-kvalitetssort. Det er også en af de mest udbredte Arabica-sorter i Mellem- og Latinamerika. Smager som Typica-sorten, men denne kaffebønne giver dog flere bønner pr. træ.

Konklusionen
Personligt er jeg egentlig ikke helt vild med denne kaffe, grundet dens markante syrlighed. Jeg testede i øvrigt kaffen som normal filterkaffe - og hold da kæft noget sur og tynd kaffe, der kom ud af det. Det er som om, der er alt for lidt smag i bønnen - muligvis grundet gamle bønner, der har ligget for længe mens kaffe-farmerne har kæmpet sig igennem sin regnskov - og kæmpet mod alverdens kaffe-ædende økologiske skarnsdyr. Nej, kaffen går ikke sammen med filter - evt. lav dig en stempelkande og fyr bare på. Hvis du bruger nok bønner, eller du har en rigtig espressomaskine, så smager den faktisk rigtig godt. Men jeg bedømmer ud fra filter, french-coffee og semi-espresso via Senseomaskinen, som de fleste mennesker har eller har råd til. Det er enormt svært at give denne kaffe karakter, da kaffen jo smager godt, når der er brugt nok bønner, og bønnerne har været udsat for et "pres" som i french coffee, espresso og kaffe-pude brygning (Senseo.), men smager (meget) dårlig, når der er brugt "normale" mængder kaffe, uden tryk.
Kiloprisen er enorm kontra kvaliteten på denne kaffe - i sær, når du egentlig skal bruge mere kaffe end normalt når du brygger. Karakter: 4/10. (I filter.) (6,5/10 i "tryk-brygning")
0 Responses

Post a Comment